CCCB- Cinemes de la diàspora negra - Borderline de Kenneth Macpherson
Información sobre el evento
Acerca de este evento
Borderline
Kenneth Macpherson
1930 / Suïssa/ Projecció digital / 63 min / VOSE
Comencem el cicle amb l’estrena al nostre país de Borderline, un clàssic del cinema mut del Regne Unit dirigit per Kenneth Macpherson, acompanyat de música en directe de la Clarence Bekker Band. El llargmetratge ha estat realitzat pel grup europeu Pool (responsable de la mítica revista de cinema Close Up), protagonitzat pels seus membres i l’afroamericà més internacional del moment: Paul Robeson i la seva dona Eslanda. La presència icònica de Robeson, cantant, actor, activista pels drets civils i figura destacada del Renaixement de Harlem, connecta internacionalment els moviments d’avantguarda dels anys 20, destacant la presència negra a la història del cinema i mostrant els seus silencis i omissions de motivació racial i nacionalista.
Una pel·lícula oblidada fins al seu descobriment als anys vuitanta, és una obra experimental i d’avantguarda amb influències de Sergei Einstein en el muntatge i de G. W. Pabst en el seu enfocament psicoanalític a través dels plans. Títol apartat de les històries de pel·lícules canòniques, Borderline situa al centre, a través d’un triangle amorós homo-eròtic i interracial, qüestions de gènere, raça, classe i sexualitat, totes elles estimades per les avantguardes europees i pels artistes i filòsofs negres de l'època com Langston Hughes, Zora Neales Hurston, Aaron Douglas, Counte Cullen, Oscar Micheaux, Duke Ellington o Alain Locke en la seva proposta per al "New Negro". El destí fatal de Robeson, denunciat per comunista i inclòs a la llista negra pel FBI i el seu programa de contraintel·ligència COINTELPRO, és paradigmàtic de la tasca d'ocultació i distorsió de la presència negra a la història.
El govern nord-americà li impediria continuar treballant en cinema i actuant en teatres, retirant-li el passaport i tallant brutalment la seva carrera, relegant-lo a l’oblit de la història. A causa del seu activisme, el seu paper central i el seu esborrat, Robeson s’ha convertit en una presència fantasmagòrica que ressorgeix, a través de la seva veu inimitable, en bandes sonores d’autors contemporanis de la diàspora negra, creant una memòria sòlida amb abast polític per als iniciats. Borderline, en canvi, es presenta (en paraules de John Akomfrah) "com una mena de moment utòpic", entès com un començament alternatiu d'una història del cinema amb diversos actors, col·laboracions i llenguatges.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya.
Informació pràctica:
Preu: 4€ (més comissió)
Entrada reduïda: 3€ (més comissió) per a menors de 25 anys, Carnet Jove, jubilats, família nombrosa i monoparental.
Entrada gratuïta per a Amics del CCCB, abonats de la Filmoteca, aturats, carnet Docent (formació obligatòria), jubilats amb Targeta Rosa.
Es prega puntualitat, un cop iniciada la sessió no es podrà entrar.
Borderline
Kenneth Macpherson
1930 / Suiza / Proyeción digital / 63 min / VOSE
Damos el pistoletazo de salida al ciclo con el estreno en nuestro país de Borderline, clásico del cine mudo de Reino Unido, dirigido por Kenneth Macpherson, acompañada con música en directo de la Clarence Bekker Band. El largometraje fue realizado por el Pool Group europeo (responsable de la mítica revista de cine Close Up), con actuación de sus miembros y del afroamericano más internacional del momento: Paul Robeson, y de su esposa Eslanda. La icónica presencia de Robeson, cantante, actor, activista por los derechos civiles y personalidad destacada del Renacimiento de Harlem, conecta a nivel internacional los movimientos vanguardistas de los años 20, poniendo en primer plano la presencia negra en la historia del cine y mostrando sus silencios y omisiones de motivación racial y nacionalista.
Película olvidada hasta su descubrimiento en los años 80, se trata de una obra vanguardista y experimental con influencias de Sergei Einstein en el montaje y de G. W. Pabst en su aproximación psicoanalítica a través de los planos. Título apartado de las historias del cine canónicas, Borderline sitúa en el centro, a través de un triángulo amoroso homo-erótico e interracial, cuestiones de género, raza, clase y sexualidad, todas ellas queridas por las vanguardias europeas y por artistas y filósofos negros de la época como Langston Hughes, Zora Neales Hurston, Aaron Douglas, Counte Cullen, Oscar Micheaux, Duke Ellington o Alain Locke en su propuesta del “New Negro”. El destino fatal de Robeson, denunciado por comunista y situado en la lista negra por el FBI y su programa de contra-inteligencia COINTELPRO, es paradigmática de la labor de ocultación y tergiversación de la presencia negra en la historia. El gobierno estadounidense le impediría seguir trabajando en cine y actuando en teatros, quitándole el pasaporte y cercenando brutalmente su carrera, relegándolo al olvido de la historia. Por su activismo, su papel central y su borrado, Robeson se ha convertido en una presencia fantasmal que resurge, a través de su inimitable voz, en bandas sonoras de autores contemporáneos de la diáspora negra, creando una memoria sonora con alcance político para iniciados. Borderline, por su parte, se presenta (en palabras de John Akomfrah) “como una especie de momento utópico”, entendido como un inicio alternativo de una historia del cine con actores, colaboraciones y lenguajes diversos.
Ciclo realizado en colaboración con la Filmoteca de Cataluña.
Información práctica:
Precio: 4€ (más comisión)
Entrada reducida: 3€ (más comisión) pera menores de 25 años, Carnet Jove, jubilados, familia numerosa i monoparental.
Entrada gratuita per a Amics del CCCB, abonados de la Filmoteca, parados, carnet Docente (formación obligatoria), jubilados con Tarjeta Rosa.
Se ruega puntualidad, una vez iniciada la sesión no se podrá entrar.
Borderline
Kenneth Macpherson
1930 / Switzerland / 63 min / OVSTSP
We kick off the cycle with the premiere in our country of Borderline, a silent film classic from the United Kingdom, directed by Kenneth Macpherson, accompanied by live music from the Clarence Bekker Band. The feature film was made by the European Pool Group (responsible for the legendary film magazine Close Up), with a performance by its members and the most international African-American of the moment: Paul Robeson, and his wife Eslanda. The iconic presence of Robeson, singer, actor, civil rights activist and prominent personality of the Harlem Renaissance, connects the avant-garde movements of the 1920s internationally, bringing the black presence to the fore in film history and showcasing its silences and omissions of racial and nationalist motivation.
A forgotten film until its discovery in the 1980s, it is an avant-garde and experimental work with influences from Sergei Einstein in montage and G. W. Pabst in its psychoanalytic approach through shots. A separated title from canonical film stories, Borderline puts in the middle, through a homo-erotic and interracial love triangle, questions of gender, race, class and sexuality, all of them loved by the European avant-garde and by black artists and philosophers of the time as Langston Hughes, Zora Neales Hurston, Aaron Douglas, Counte Cullen, Oscar Micheaux, Duke Ellington or Alain Locke in their proposal of the "New Negro". Robeson's fatal fate, denounced as a communist and blacklisted by the FBI and its COINTELPRO counter-intelligence program, is paradigmatic of the work of concealment and misrepresentation of the black presence in history.
The US government would prevent him from continuing to work in cinema and acting in theaters, taking his passport and brutally cutting off his career, relegating him to the oblivion of history. Through his activism, his central role and the erasure of it, Robeson has become a ghostly presence that resurfaces, through his inimitable voice, in soundtracks by contemporary authors of the black diaspora, creating a sound memory with political scope for insiders. Borderline, for its part, is presented (in the words of John Akomfrah) “as a kind of utopian moment”, understood as an alternative beginning of a history of cinema with actors, collaborations and diverse languages.
Practical information:
Price: € 4 (plus commission)
Reduced admission: € 3 (plus commission) for people under 25 , Youth Card, pensioners, large family and single-parent family.
Free entry for Amics CCCB, Abonats de la Filmoteca, unemployed, Teaching card (compulsory education), retirees with a Targeta Rosa.
Please be punctual, once the session has started, you will not be able to enter.