CCCB- Cinemes de la diàspora negra - Kaddu Beykat, de Safi Faye
Información sobre el evento
Acerca de este evento
Kaddu Beykat
Safi Faye
1975 / França/Senegal / DVD / 90 min / VOSE
Una de les directores de cinema africanes de més renom internacional, Safi Faye es va interessar per les possibilitats del cinéma vérité quan va conèixer Jean Rouch (va actuar a Petit à petit, 1971), viatjaria del Senegal a París per estudiar etnografia i cinema. Després de diversos curts documentals i de ficció a França, tornaria a la seva ciutat natal (Fad’jal) per filmar un docudrama etnogràfic narrat a través de la seva pròpia veu com a carta d’un habitant a un amic. Per la seva elevada càrrega poètica, hibridació formal i abast polític, obtindria el premi FIPRESCI a Berlín, el francès Georges Sadoul i una menció especial a FESPACO i esdevindria una pel·lícula de culte per als cineastes africans i la diàspora de les generacions posteriors.
El seu primer llargmetratge, Kaddu Beykat, va ser prohibit inicialment al seu país natal, el Senegal, per les seves crítiques a les polítiques agràries nacionals de patrimoni colonial. Rodada en llengua serer durant la temporada de pluges amb un equip de tres persones, aquesta ficció etnogràfica experimental situaria Safi Faye en l'escena cinematogràfica internacional, que el seu llarg Mossane (1996) reforçaria anys després. Ngor vol casar-se amb la jove Columba, però com que la sequera ha afectat la collita de cacauet, ha de marxar a la ciutat per reunir el dot del casament. A Dakar serà explotat, mostrant la corrupció de la nova classe mitjana urbana i havent de tornar poc després al poble, on la vida segueix el ritme de les estacions i treballa al camp. Narrada per la pròpia directora com una carta d’una noia local a un amic, barrejant actors professionals i aficionats, la pel·lícula ens introdueix al cor de la cultura serera, presentant la dura realitat de la població rural a la cruïlla del capitalisme neocolonial de les primeres dècades després de la independència. Dedicada a l’avi, que va morir poc després del rodatge, aquesta acurada barreja de documental, ficció i reflexió personal convertirà Kaddu Beykat en una pel·lícula de referència per a cineastes més joves com Mahamat-Saleh Haroun, Abderrahmane Sissako, Raoul Peck i Jean-Marie Teno, que utilitzaran a les seves pel·lícules el debut de l’experimentació formal, el dispositiu de la carta amb els seus propis voice-over i la tornada a casa per reflexionar sobre el seu paper d’artistes emigrats i les xarxes de solidaritat i connexions internacionals contemporànies.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya.
Informació pràctica:
Preu: 4€ (més comissió)
Entrada reduïda: 3€ (més comissió) per a menors de 25 anys, Carnet Jove, jubilats, família nombrosa i monoparental.
Entrada gratuïta per a Amics del CCCB, abonats de la Filmoteca, aturats, carnet Docent (formació obligatòria), jubilats amb Targeta Rosa.
Es prega puntualitat, un cop iniciada la sessió no es podrà entrar.
Kaddu Beykat
Safi Faye
1975 / Francia/Senegal / DVD / 90 min / VOSE
Una de las directoras de cine africanas de mayor proyección internacional, Safi Faye se interesada en las posibilidades del cinéma vérité al conocer a Jean Rouch (actuó en Petit à petit, 1971), viajaría de Senegal a París para estudiar etnografía y cine. Tras varios cortos documentales y de ficción en Francia regresaría a su pueblo natal (Fad’jal) para filmar un docudrama etnográfico narrado a través de su propia voz como carta de una lugareña a una amiga. Por su alta carga poética, hibridación formal y su alcance político, cosecharía el premio de la FIPRESCI en Berlín, el Georges Sadoul francés y una mención especial en FESPACO y se convertiría en película de culto para realizadores africanos y de la diáspora de generaciones posteriores.
Primer largometraje de su autora, Kaddu Beykat fue prohibida inicialmente en su país, Senegal, por su crítica a las políticas nacionales agrarias de herencia colonial. Filmada en lengua serer durante la estación de lluvias con un equipo de tres personas, esta ficción experimental etnográfica situaría a Safi Faye en el panorama cinematográfico internacional, que su largo Mossane (1996) afianzaría años después. Ngor desea casarse con la joven Columba, pero como la sequía ha afectado la cosecha de cacahuetes, deberá partir a la ciudad para reunir la dote de la boda. En Dakar será explotado, mostrando la corrupción de la nueva clase media urbana y debiendo regresar poco después al pueblo, donde la vida sigue al ritmo de las estaciones y el trabajo en el campo. Narrada por la propia directora a modo de carta de una joven del lugar a una amiga, mezclando actores profesionales y amateurs, la película nos introduce en el seno de la cultura serer, presentando la dura realidad de la población rural en la encrucijada del capitalismo neocolonial de las primeras décadas tras la independencia. Dedicada a su abuelo, fallecido poco después del rodaje, esta cuidada mezcla de documental, ficción y reflexión personal, convertirán a Kaddu Beykat en película de referencia para cineastas más jóvenes como Mahamat-Saleh Haroun, Abderrahmane Sissako, Raoul Peck o Jean-Marie Teno, quienes se servirán en sus películas debut de la experimentación formal, del dispositivo de la carta con sus propias voice-over y del regreso al hogar para reflexionar sobre su rol como artistas emigrados y de las redes de solidaridades y conexiones internacionales contemporáneas.
Ciclo realizado en colaboración con la Filmoteca de Cataluña.
Información práctica:
Precio: 4€ (más comisión)
Entrada reducida: 3€ (más comisión) pera menores de 25 años, Carnet Jove, jubilados, familia numerosa i monoparental.
Entrada gratuita per a Amics del CCCB, abonados de la Filmoteca, parados, carnet Docente (formación obligatoria), jubilados con Tarjeta Rosa.
Se ruega puntualidad, una vez iniciada la sesión no se podrá entrar.
Kaddu Beykat
Safi Faye
1975 / France/Senegal / DVD / 90 min / OVSTSP
One of the African film directors with the greatest international projection, Safi Faye became interested in the possibilities of cinéma vérité when she met Jean Rouch (she acted in Petit à petit, 1971), she would travel from Senegal to Paris to study ethnography and cinema. After several short documentaries and fiction in France, she would return to her hometown (Fad’jal) to film an ethnographic docudrama narrated through her own voice as a letter from a local to a friend. For its high poetic charge, formal hybridization and political reach, it would win the FIPRESCI award in Berlin, the French Georges Sadoul and a special mention at FESPACO and would become a cult film for African and diaspora filmmakers of later generations.
The author's first feature film, Kaddu Beykat was previously banned in her country, Senegal, for its criticism of the national agrarian policies of colonial heritage. Filmed in the Serer language during the rainy season with a crew of three, this experimental ethnographic fiction would place Safi Faye on the international film scene, which the feature-length Mossane (1996) would consolidate years later. Ngor wishes to marry young Columba, but since the drought has affected the peanut harvest, she must leave for the city to collect her wedding dowry. In Dakar he will be exploited, showing the corruption of the new urban middle class and having to return shortly after to the town, where life continues to the rhythm of the seasons and work in the fields. Narrated by the director herself as a letter from a local girl to a friend, mixing professional and amateur actors, the film introduces us to the heart of Serer culture, presenting the harsh reality of the rural population at the crossroads of neocolonial capitalism of the first decades after independence. Dedicated to her grandfather, who died shortly after filming, this careful mix of documentary, fiction and personal film will make Kaddu Beykat a reference for younger filmmakers such as Mahamat-Saleh Haroun, Abderrahmane Sissako, Raoul Peck or Jean-Marie Teno, who will use in their debut films formal experimentation, the device of the letter with their own voice-over and the return to home to reflect on their role as emigrated artists and networks of contemporary international solidarity and connections.
Practical information:
Price: € 4 (plus commission)
Reduced admission: € 3 (plus commission) for people under 25 , Youth Card, pensioners, large family and single-parent family.
Free entry for Amics CCCB, Abonats de la Filmoteca, unemployed, Teaching card (compulsory education), retirees with a Targeta Rosa.
Please be punctual, once the session has started, you will not be able to enter.