CCCB- Cinemes de la diàspora negra - Sessió de curts
Información sobre el evento
Acerca de este evento
La versatilitat, economia i llibertat del curtmetratge el converteix en un dels formats preferits a través del qual els directors negres han abordat temes cabdals de les comunitats negres experimentant amb la forma de manera independent. Convoquem en aquesta sessió Haile Gerima i Charles Burnett, membres del col·lectiu L.A. Rebellion californià —moviment únic de col·laboració que va reunir africans i afroamericans a UCLA amb l’objectiu de crear un nou cinema negre des dels anys setanta—, juntament amb el director camerunès especialitzat en documentals Jean-Marie Teno, que ha estat analitzant amb ull crític les qüestions polítiques, històriques i socials del continent africà i ha reflexionat sobre les possibilitats del cinema com a arma de resistència.
Hour Glass
Haile Gerima
1971/ Estats Units / Projecció dogital / 13 min / VOSE
Primera pel·lícula del director etíop emigrat als Estats Units Haile Gerima en arribar a UCLA, on un jove afroamericà adquireix consciència de la seva identitat negra a l’«Amèrica Blanca» durant un partit de bàsquet, fet que el fa reflexionar sobre l’obra de Fanon, Martin Luther King Jr. i Angela Davis. Peça experimental amb un muntatge sincopat i una rica banda sonora amb composicions de The Last Poets, aquesta obra iniciàtica és una declaració de motius d’un jove artista que es convertiria en una de les veus de referència de cinema de la diàspora africana (Bush Mama, 1979; Sankofa, 1993; Teza, 2008).
The Horse
Charles Burnett
1973/ Estats Units / Projecció digital / 13 min / VOSE
Descrita pel seu autor com «una mena d’al·legoria del Sud», aquesta enigmàtica i lírica estampa rural sobre un cavall que ha de ser sacrificat a través de la mirada d’un nen negre va ser filmada durant una pausa en el rodatge de Killer of Sheep (1977). Partint d’un relat de William Faulkner, Burnett desplega la seva habilitat en la composició de plànols, creació d’ambigüitats narratives i tensió dramàtica, i situa en el centre el paisatge sonor. Rodada en 16 mm, hi és present com a actor el seu company a UCLA Larry Clark, un altre nom clau del cinema independent afroamericà.
Hommage
Jean-Marie Teno
1985/ Camerun / Projecció digital / 13 min / VOSE
Curtmetratge íntim rodat en 16 mm en què el director torna de França al seu país per al funeral del seu pare. Una vegada al seu llogaret, recupera discussions mantingudes fa anys a través d’un guió on simula el retrobament de dos vells amics que mediten sobre la seva infància, les tradicions, l’emigració cap a les ciutats i la vida al Camerun postcolonial. La narració, emotiva i original, recorda els contes al capvespre, a la vora del foc, servint-se d’unes imatges gravades pel director en el seu viatge de tornada a casa.
La tête dans les nuages
Jean-Marie Teno
1994/ Camerun/ França/Alemanya / Projecció digital / 35 min/ VOSE
Amb el seu flamant títol de Dret, Jacky busca debades pels carrers de Yaoundé una feina a la seva altura; Iréne Pessonka, funcionària, ha de vendre menjar per completar el seu escàs salari, i Pascale Martine Tayou, poeta i artista, descobreix materials en els abocadors que inunden la capital per expressar una situació de crisi nacional i personal. Jean-Marie Teno, sempre atent i receptiu a la trobada amb l’altre, mostra aquests actes de resistència individual en lluita constant contra l’ombrívola realitat del Camerun, on campa arreu la cleptocràcia, que abusa del seu poder en un sistema parasitari amb ressons colonials.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya.
Informació pràctica:
Preu: 4€ (més comissió)
Entrada reduïda: 3€ (més comissió) per a menors de 25 anys, Carnet Jove, jubilats, família nombrosa i monoparental.
Entrada gratuïta per a Amics del CCCB, abonats de la Filmoteca, aturats, carnet Docent (formació obligatòria), jubilats amb Targeta Rosa.
Es prega puntualitat, un cop iniciada la sessió no es podrà entrar.
La versatilidad, economía y libertad del cortometraje lo convierte en uno de los formatos preferidos a través del que los directores negros han abordado temas centrales de las comunidades negras experimentando con la forma de manera independiente. Convocamos en esta sesión a Haile Gerima y Charles Burnett, miembros del colectivo L.A. Rebellion californiano –movimiento único de colaboración que reunió a africanos y afroamericanos en UCLA con el objetivo de crear un nuevo cine negro desde los años 70- junto al director Camerunés especializado en documentales Jean-Marie Teno, quien ha venido analizando con ojo crítico las cuestiones políticas, históricas y sociales del continente africano reflexionando sobre las posibilidades del cine como arma de resistencia.
Hour Glass
Haile Gerima
1971/ Estados Unidos / 13 min / VOSE
Primera película del director etíope emigrado en los EE.UU. Haile Gerima al llegar a UCLA, donde un joven afroamericano adquiere conciencia de su identidad negra en la “América Blanca” durante un partido de baloncesto, llevándole a reflexionar sobre la obra de Fanon, Martin Luther King Jr. y Angela Davis. Pieza experimental con un montaje sincopado y una rica banda sonora con composiciones de The Last Poets, esta obra iniciática es una declaración de motivos de un joven artista que se convertiría en una de las voces de referencia del cine de la diáspora africana (Bush Mama, 1979; Sankofa, 1993; Teza, 2008).
The Horse
Charles Burnett
1973/ Estados Unidos / 13 min / VOSE
Descrita por su autor como “una especie de alegoría del Sur”, esta enigmática y lírica estampa rural sobre un caballo que ha de ser sacrificado a través de la mirada de un niño negro fue filmada durante una pausa en el rodaje de Killer of Sheep (1977). Partiendo de un relato de William Faulkner, Burnett despliega su habilidad en la composición de planos, creación de ambigüedades narrativas y tensión dramática, situando en el centro el paisaje sonoro. Rodada en 16mm, cuenta con la presencia como actor de su compañero en UCLA Larry Clark, otro nombre clave del cine independiente afroamericano.
Hommage
Jean-Marie Teno
1985/ Camerún / 13 min / VOSE
Cortometraje íntimo rodado en 16mm en el que el director vuelve desde Francia a su país para los funerales de su padre. Una vez en su aldea, recupera discusiones mantenidas hace años a través de un guión donde simula el reencuentro de dos viejos amigos, quienes meditan sobre su infancia, las tradiciones, la emigración hacia las ciudades y la vida en el Camerún postcolonial. La narración, emotiva y original, recuerda los cuentos al atardecer, alrededor de la lumbre, sirviéndose de unas imágenes grabadas por el director en su viaje de regreso a casa.
La Tête dans les nuages
Jean-Marie Teno
1994/ Camerún/ Francia/Alemania / 35 min/ VOSE
Con su flamante título de Derecho, Jacky busca en vano por las calles de Yaundé un trabajo a su altura; Iréne Pessonka, funcionaria, debe vender comida para completar su exiguo salario, y Pascale Martine Tayou, poeta y artista, descubre materiales en los vertederos que inundan la capital para expresar una situación de crisis nacional y personal. Jean-Marie Teno, siempre atento y receptivo al encuentro con el otro, muestra estos actos de resistencia individual en lucha constante contra la sombría realidad de Camerún, donde campan a sus anchas la cleptocracia, abusando de su poder en un sistema parasitario con ecos coloniales.
Ciclo realizado en colaboración con la Filmoteca de Cataluña.
Información práctica:
Precio: 4€ (más comisión)
Entrada reducida: 3€ (más comisión) pera menores de 25 años, Carnet Jove, jubilados, familia numerosa i monoparental.
Entrada gratuita per a Amics del CCCB, abonados de la Filmoteca, parados, carnet Docente (formación obligatoria), jubilados con Tarjeta Rosa.
Se ruega puntualidad, una vez iniciada la sesión no se podrá entrar.
The versatility, economy and freedom of the short film make it one of the preferred formats through which black directors have approached central themes of black communities by experimenting with form independently. In this session we summoned Haile Gerima and Charles Burnett, members of the Californian LA Rebellion collective - a unique collaborative movement that brought together Africans and African Americans at UCLA with the aim of creating a new black cinema since the 70s - together with the Cameroonian director specialized in documentaries Jean-Marie Teno, who has been analyzing with a critical eye the political, historical and social issues of the African continent reflecting on the possibilities of cinema as a weapon of resistance.
Hour Glass
Haile Gerima
1971/ USA / / 13 min / OVSTSP
The first film by the Ethiopian director who emigrated to the US Haile Gerima upon arriving at UCLA, where a young African American becomes aware of his black identity in "White America" during a basketball game, leading him to reflect on the work of Fanon, Martin Luther King Jr. and Angela Davis. Experimental piece with a syncopated montage and a rich soundtrack with compositions by The Last Poets, this initiatory work is a statement of motives by a young artist who would become one of the leading voices in African diaspora cinema (Bush Mama, 1979; Sankofa, 1993; Teza, 2008).
The Horse
Charles Burnett
1973/ USA/ 13 min / OVSTSP
This enigmatic and lyrical rural picture about a horse that has to be sacrificed through the gaze of a black boy will be filmed during a pause in the filming from Killer of Sheep (1977). Part of a story by William Faulkner, Burnett displays his seve skill in the composition of plànols, he created ambiguities narratives and dramatic tension, and placed the sound landscape at the center. Shot in 16 mm, this is the actor who introduced his seu company to UCLA Larry Clark, an altre nom clau of the independent Afro-American cinema.
Hommage
Jean-Marie Teno
1985/ Cameroon / 13 min / OVSTPS
Intimate short film shot in 16mm in which the director returns from France to his country for his father's funeral. Once in his village, he recovers discussions held years ago through a script where he simulates the reunion of two old friends, who meditate on their childhood, traditions, emigration to the cities and life in postcolonial Cameroon . The emotional and original narration recalls the stories at sunset, around the fire, using some images recorded by the director on his way home.
La Tête dans les nuages
Jean-Marie Teno
1994/ Cameroon/ France/ Germany / 35 min/ OVSTPS
With his brand-new law degree, Jacky searches in vain through the streets of Yaoundé for a job at his height; Iréne Pessonka, a civil servant, must sell food to supplement her meager salary, and Pascale Martine Tayou, a poet and artist, discovers materials in the landfills that flood the capital to express a situation of national and personal crisis. Jean-Marie Teno, always attentive and receptive to the encounter with the other, shows these acts of individual resistance in constant struggle against the gloomy reality of Cameroon, where kleptocracy rampages, abusing its power in a parasitic system with colonial echoes.
In collaboration with Filmoteca de Catalunya.
Practical information:
Price: € 4 (plus commission)
Reduced admission: € 3 (plus commission) for people under 25 , Youth Card, pensioners, large family and single-parent family.
Free entry for Amics CCCB, Abonats de la Filmoteca, unemployed, Teaching card (compulsory education), retirees with a Targeta Rosa.
Please be punctual, once the session has started, you will not be able to enter.