CCCB- Cinemes de la diàspora negra - Sessió doble del director Isaac Julien
Información sobre el evento
Acerca de este evento
Sessió des de la qual treure el cap a l'univers de l'artista multidisciplinari, teòric i professor Isaac Julien (CBE, Londres, 1960) a través de dos títols clau en la seva producció: Looking for Langston i Frantz Fanon: Black Skin White Mask.
Les dues obres són retrats lírics i assagístics de figures destacades de la diàspora negra: el poeta, activista i dramaturg afroamericà Langston Hughes (1902 – 1967), central en el renaixement de Harlem, i Frantz Fanon (1925 – 1961), psiquiatre, revolucionari i pensador de Martinica, essencial en el moviment panafricà i descolonial. En aquestes obres primerenques, assistim al mestratge de Julien per travessar i trencar barreres entre diverses formes d’artistes, vaticinant el desplaçament posterior de l’autor de la pantalla de cinema al cub blanc amb propostes multipantalla altament seductores, on palesa les injustícies i els efectes planetaris derivats del capitalisme global.
Looking for Langston
1989/ Regne Unit / Digital / B/N / 46 min / VOSE
Realitzada quan Julien formava part del Sankofa Film and Video Collective, Looking for Langston és una meditació elegíaca sobre el renaixement de Harlem com una mena d’exploració lírica –i recreació– del món privat del poeta, activista social i dramaturg Langston Hughes i els seus companys de moviment en la dècada del 1920. Aquest «documental monocrom no narratiu» (Julien), realitzat amb l’assistència del crític de cinema i comissari Mark Nash en la investigació i recerca d’arxius, amb recreacions històriques i una banda sonora que alterna poemes de Hughes, Richard Bruce Nugent, James Baldwin i Essex Hemphill amb música club dels vuitanta, és una obra de referència en l’exploració de l’expressió artística, la naturalesa del desig i la reciprocitat de la mirada. Realitzat en plena pandèmia de la sida a mitjan anys vuitanta i obra fundadora de New Queer Cinema (B. Ruby Rich), Julien ens regala en aquesta obra farcida de sentit d’urgència i contemporaneïtat un exemple paradigmàtic de les possibilitats expressives i discursives del cinema assaig.
Frantz Fanon: Black Skin White Mask
1996/ Regne Unit / Digital / Color / 70 min / VOSE
Document audiovisual de referència per acostar-se a Frantz Fanon (Martinica, 1925 – París, 1961), pensador, revolucionari, escriptor i psiquiatre destacat de l’anticolonialisme, i inspiració dels moviments d’alliberament tercermundistes del segle XX. En aquesta proposta complexa on es barregen acostaments estilístics i narratius diversos, alternant arxius amb recreacions històriques de l’actor Colin Salmon (com Frantz Fanon), Julien ens submergeix en les experiències juvenils de Fanon a l’illa de Martinica com a punt de partida de la seva escriptura posterior i dels anys de resistència a Algèria. Acompanyat de reflexions d’especialistes i de la mà del seu amic i mentor Stuart Hall, Frantz Fanon: Black Skin Black Mask és una obra ineludible dels estudis postcolonials i de la diàspora negra.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya.
Informació pràctica:
Preu: 4€ (més comissió)
Entrada reduïda: 3€ (més comissió) per a menors de 25 anys, Carnet Jove, jubilats, família nombrosa i monoparental.
Entrada gratuïta per a Amics del CCCB, abonats de la Filmoteca, aturats, carnet Docent (formació obligatòria), jubilats amb Targeta Rosa.
Es prega puntualitat, un cop iniciada la sessió no es podrà entrar.
Sesión desde la que asomarse al universo del artista multidisciplinar, teórico y profesor Isaac Julien (CBE, Londres, 1960) a través de una pareja de títulos clave en su producción: Looking for Langston y Frantz Fanon: Black Skin White Mask, retratos líricos y ensayísticos de figuras destacadas de la diáspora negra: el poeta, activista y dramaturgo afroamericano Langston Hughes (1902 – 1967), central en el Renacimiento de Harlem, y el martiniqueño Frantz Fanon (1925 – 1961), psiquiatra, revolucionario y pensador, esencial en el movimiento panafricano y de-colonial. En estas obras tempranas, asistimos a la maestría de Julien para atravesar y romper barreras entre diversas formas artistas, vaticinando el desplazamiento posterior del autor de la pantalla de cine al cubo blanco con propuestas multi-pantalla altamente seductoras, donde evidencia las injusticias y efectos planetarios derivados del capitalismo global.
Looking for Langston
Isaac Julien
1989/ Reino Unido / Digital / B/N / 46 min / VOSE
Realizada cuando Julien formaba parte del Sankofa Film and Video Collective, Looking for Langston es una meditación elegíaca sobre el Renacimiento de Harlem a modo de exploración lírica –y recreación- de mundo privado del poeta, activista social y dramaturgo Langston Hughes y sus compañeros de movimiento en la década de 1920. Este “documental monocromo no narrativo” (Julien), realizado con la asistencia del crítico de cine y comisario Mark Nash en la investigación y búsqueda de archivos, con recreaciones históricas y una banda sonora que alterna poemas de Hughes, Richard Bruce Nugent, James Baldwin y Essex Hemphill con música club de los 80s, es una obra de referencia en la exploración de la expresión artística, la naturaleza del deseo y la reciprocidad de la mirada. Realizado en plena pandemia del SIDA a mediados de los 80s y obra fundadora del “New Queer Cinema” (B. Ruby Rich), Julien nos regala en esta obra preñada de sentido de urgencia y contemporaneidad un ejemplo paradigmático de las posibilidades expresivas y discursivas del cine-ensayo.
Frantz Fanon: Black Skin White Mask
Isaac Julien
1996/ Reino Unido / Digital / Color / 70 min / VOSE
Documento audiovisual de referencia para acercarse a Frantz Fanon (Martinica, 1925 – París, 1961), pensador, revolucionario, escritor y psiquiatra destacado del anticolonialismo, e inspiración de los movimientos de liberación tercermundistas del siglo XX. En esta propuesta compleja donde se mezclan acercamientos estilísticos y narrativos diversos, alternando archivos con recreaciones históricas del actor Colin Salmon (como Frantz Fanon), Julien nos sumerge en las experiencias juveniles de Fanon en la isla de Martinica como punto de partida de su escritura posterior y de los años de resistencia en Argelia. Acompañado de reflexiones de especialistas y de la mano de su amigo y mentor Stuart Hall, Frantz Fanon: Black Skin Black Mask es una obra ineludible de los estudios postcoloniales y de la diáspora negra.
Ciclo realizado en colaboración con la Filmoteca de Cataluña.
Información práctica:
Precio: 4€ (más comisión)
Entrada reducida: 3€ (más comisión) pera menores de 25 años, Carnet Jove, jubilados, familia numerosa i monoparental.
Entrada gratuita per a Amics del CCCB, abonados de la Filmoteca, parados, carnet Docente (formación obligatoria), jubilados con Tarjeta Rosa.
Se ruega puntualidad, una vez iniciada la sesión no se podrá entrar.
A session that plunges audiences into the universe of multidisciplinary artist, theoretician, and professor Isaac Julien (CBE, Londres, 1960) through two of his key works: Looking for Langston and Frantz Fanon: Black Skin White Mask, lyrical and essayistic portraits of two key figures of the black diaspora: poet, activist, and playwright Langston Hughes (1902 – 1967), a central figure of the Harlem Renaissance, and the Martinican Frantz Fanon (1925 – 1961), psychologist, revolutionary, and philosopher, essential to the pan-African and anticolonial movements. In these early works, we witness Julien’s mastery at breaking barriers between diverse artistic formats, in a foretaste of the author’s later transition from cinema to white cube with highly seductive multi-screen works that evince the injustices and planetary effects of global capitalism.
Looking for Langston
Isaac Julien
1989/ UK / Digital / B/N / 46 min / Original with Spanish subtitles
Finished when Julien formed part of the Sankofa Film and Video Collective, Looking for Langston is an elegiac meditation on the Harlem Renaissance and a lyrical exploration and recreation of the private world of poet, activist, and playwright Langston Hughes and his colleagues in that movement in the 1920s. This “non-narrative monochrome documentary” (Julien), completed with the research and archival assistance of cinema critic and curator Mark Nash, with a soundtrack that joins poems by Hughes, Richard Bruce Nugent, James Baldwin, and Essex Hemphill and 1980s club music, is a reference point in the exploration of artistic expression, the nature of desire, and the reciprocity of the gaze. Created in the midst of the AIDS epidemic of the 1980s and a foundational work of New Queer Cinema (B. Ruby Rich), this film, rife with a sense of urgency and contemporaneity, is a paradigmatic example of the expressive and discursive possibilities of the filmic essay.
Frantz Fanon: Black Skin White Mask
Isaac Julien
1996/ UK / Digital / Color / 70 min / Original with Spanish subtitles
An audiovisual reference for approaching Frantz Fanon (Martinique, 1925 – Paris, 1961), thinker, revolutionary, author, anticolonial psychiatrist and an inspiration for third world liberation movements in the twentieth century. In this complex presentation, with its mingling of stylistic approaches and multiform narratives, alternating archive with historical recreations featuring actor Colin Salmon as Fanon, Julien immerses us in the experiences of the adolescent Fanon on the island of Martinique as a departure point for his later writings and his years of resistance in Algeria. Paired with reflections by specialists and with the close collaboration of friend and mentor Stuart Hall, Frantz Fanon: Black Skin, White Mask is an essential work for postcolonial studies and the black diaspora.
Practical information:
Price: € 4 (plus commission)
Reduced admission: € 3 (plus commission) for people under 25 , Youth Card, pensioners, large family and single-parent family.
Free entry for Amics CCCB, Abonats de la Filmoteca, unemployed, Teaching card (compulsory education), retirees with a Targeta Rosa.
Please be punctual, once the session has started, you will not be able to enter.