CCCB- Cinemes de la diàspora negra - The Stuart Hall Project, d'Akomfrah
Información sobre el evento
Acerca de este evento
John Akomfrah rendeix homenatge a Stuart Hall, teòric cultural jamaicà, fundador de la "New Left" i una peça essencial dels Estudis Culturals Britànics, en aquesta cautivadora i fascinant història on entrellaça imatges del seu enorme arxiu audiovisual amb les seves pròpies reflexions, entrevistes de Hall a la televisió i un mapa sonor de la postguerra amb la trompeta de Miles Davis. Mitjançant el seu "muntatge afectiu" i un radicalisme ontològic davant l'opressió en la forma i el contingut, Akomfrah compon un quadre sofisticat, intertextual i provocador a partir del qual tornar als anys de sorgiment de la "New Left", quan la població africana de la diàspora al Regne Unit va reivindicar i qüestionar la seva identitat davant del nacionalisme excloent britànic.
Artista, escriptor, teòric i cineasta, John Akomfrah (Ghana, 1957) és un dels autors essencials del cinema negre diàsporic. Membre del Black Audio Film Collective (Regne Unit, 1982), que apareixeria a Handsworth Songs (1986) en els disturbis de l'any anterior entre comunitats de minories ètniques i la policia, Akomfrah s'ha dedicat durant dècades a una tradició radical negra en els seus escrits, conferències i col·laboracions, i en obres que examinen qüestions de raça, identitat o esborrament i distorsió de la història postcolonial. Tant la pel·lícula The Stuart Hall Project com l’obra de vídeo en múltiples pantalles The Unfinished Conversation, presentada en paral·lel (MoMA), són assaigs sonor-visuals íntims, on Akomfrah retrata la vida, l’obra i el context que envoltaven el teòric cultural postcolonial Stuart Hall, obrint noves reflexions sobre històries i canvis decisius del segle XX relegats als marges.
Amb la seva característica manipulació d’arxius, intertextualitat, fonts contrastades i extrema cura de lo sonor, Akomfrah entrellaça narracions polítiques i històries personals a través del metratge recollit en el seu treball com a arxiver, puntuat per imatges noves (fotografies familiars entre els arbres d’un bosc, banyades per un riu o el mar que es fa ressò d’aquell “Atlàntic negre” de Paul Gilroy) que funcionen com el fil emocional de l’obra. L’arqueologia sonora de Miles Davis, el músic favorit de Hall, és decisiva com a mapa d’una època, al·ludint a la fragmentada identitat del tema diàspor al qual Hall va al·ludir com aquella “conversa inacabada”. Ambdues obres (una destinada al cinema i l’altra al museu-galeria), posades en conversa o de manera independent, van obrir nous espais per a l’artista en el món de l’art. Qüestionant el concepte clàssic de l’obra immutable, final i inalterable, demostra amb aquesta doble proposta la necessària mal·leabilitat i negociació del tema al segle XXI i la destacada posició de l’artista negre diàspor.
2013/ Reino Unido / DCP / 93 min / VOSE
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya.
Informació pràctica:
Preu: 4€ (més comissió)
Entrada reduïda: 3€ (més comissió) per a menors de 25 anys, Carnet Jove, jubilats, família nombrosa i monoparental.
Entrada gratuïta per a Amics del CCCB, abonats de la Filmoteca, aturats, carnet Docent (formació obligatòria), jubilats amb Targeta Rosa.
Es prega puntualitat, un cop iniciada la sessió no es podrà entrar.
John Akomfrah rinde homenaje a Stuart Hall, teórico cultural jamaicano, fundador de la “New Left” y pieza esencial de los Estudios culturales británicos, en este relato cautivador y fascinante donde entremezcla imágenes de su ingente archivo audiovisual con reflexiones propias, entrevistas de Hall en la televisión y un mapa sónico post-bélico con la trompeta de Miles Davis. A través de su “montaje afectivo” y una radicalidad ontológica ante la opresión en forma y contenido, Akomfrah compone una sofisticada estampa, intertextual y provocadora desde la que regresar a los años de surgimiento de la “New Left”, cuando la población diaspórica africana en el Reino Unido reclamaba y cuestionaba su identidad ante el nacionalismo excluyente británico.
Artista, escritor, teórico y cineasta, John Akomfrah (Ghana, 1957) es uno de los autores esenciales del cine negro diaspórico. Miembro del Black Audio Film Collective, (Reino Unido, 1982), que se daría a conocer con Handsworth Songs (1986) sobre las revueltas del año anterior entre las comunidades étnicas minoritarias y la policía, Akomfrah se ha consagrado durante décadas a una tradición radical negra en sus escritos, conferencias y colaboraciones, y en obras que examinan cuestiones de raza, identidad, o el borrado y la tergiversación de la historia postcolonial. Tanto el filme The Stuart Hall Project como la obra multi-pantalla en vídeo The Unfinished Conversation, presentada en paralelo (MoMA), son ensayos sónico-visuales íntimos, donde Akomfrah retrata la vida, la obra y el contexto que rodeó al teórico cultural poscolonial Stuart Hall, abriendo nuevas reflexiones sobre historias y cambios determinantes del siglo XX relegados al margen.
Con su característica manipulación del archivo, intertextualidad, contraposición de fuentes y un cuidado extremo por lo sonoro, Akomfrah entreteje narrativas políticas e historias personales a través de un metraje recabado en su labor de archivista, puntuado por imágenes nuevas (fotografías familiares entre los árboles de un bosque, bañadas por un riachuelo o el mar haciéndose eco de ese “Atlántico Negro” de Paul Gilroy) que funcionan como hilo emocional de la obra. La arqueología sonora de Miles Davis, músico predilecto de Hall, es determinante como mapa de una era, aludiendo a la identidad fragmentada del sujeto diaspórico a la que Hall aludía como esa “conversación inacabada”. Ambas obras (una dirigida al cine y la otra al museo-galería), puestas en conversación o bien de manera independiente, abrieron al artista nuevos espacios en el mundo del arte. Cuestionando el concepto clásico de la obra inmutable, final e inalterable demuestra con esta doble propuesta la necesaria maleabilidad y negociación del sujeto en el siglo XXI y la posición destacada del artista negro diaspórico.
2013/ Reino Unido / DCP / 93 min / VOSE
Ciclo realizado en colaboración con la Filmoteca de Cataluña.
Información práctica:
Precio: 4€ (más comisión)
Entrada reducida: 3€ (más comisión) pera menores de 25 años, Carnet Jove, jubilados, familia numerosa i monoparental.
Entrada gratuita per a Amics del CCCB, abonados de la Filmoteca, parados, carnet Docente (formación obligatoria), jubilados con Tarjeta Rosa.
Se ruega puntualidad, una vez iniciada la sesión no se podrá entrar.
John Akomfrah pays tribute to Stuart Hall, Jamaican cultural theorist, founder of the “New Left” and an essential piece of British Cultural Studies, in this captivating and fascinating account where he mixes images from his vast audiovisual archive with his own reflections, interviews featuring Hall in television and a post-war sonic map featuring Miles Davis' trumpet. Through his “affective montage” and an ontological radicalism in the face of oppression in form and content, Akomfrah composes a sophisticated, intertextual and provocative picture from which to return to the years of the emergence of the “New Left”, when the African diasporic population in the United Kingdom claimed and questioned its identity in the face of exclusive British nationalism.
Artist, writer, theorist and filmmaker, John Akomfrah (Ghana, 1957) is one of the essential authors of diasporic noir. A member of the Black Audio Film Collective, (United Kingdom, 1982), which would become known with Handsworth Songs (1986) on the revolts of the previous year between ethnic minority communities and the police, Akomfrah has been devoted for decades to a radical black tradition in his writings, lectures, and collaborations, and in works that examine issues of race, identity, or the erasure and misrepresentation of postcolonial history. Both the film The Stuart Hall Project and the multi-screen video work The Unfinished Conversation, presented in parallel (MoMA), are intimate sonic-visual essays, where Akomfrah portrays the life, work and context that surrounded the postcolonial cultural theorist Stuart Hall, opening new reflections on the decisive stories and changes of the 20th century relegated to the margin.
With his characteristic manipulation of the archive, intertextuality, contrasting sources and extreme care for sound, Akomfrah weaves together political narratives and personal stories through footage collected from his work as an archivist, punctuated by new images (family photographs among the trees of a forest, bathed by a stream or the sea echoing that “Black Atlantic” by Paul Gilroy) that function as the emotional thread of the work. The sound archeology of Miles Davis, Hall's favorite musician, is decisive as a map of an era, alluding to the fragmented identity of the diasporic subject that Hall alluded to as that "unfinished conversation." Both works (one directed to the cinema and the other to the museum-gallery), put in conversation or independently, opened new spaces for the artist in the art world. Questioning the classic concept of the immutable, final and unalterable work, he demonstrates with this double proposal the necessary malleability and negotiation of the subject in the 21st century and the prominent position of the diasporic black artist.
2013/ United Kingdom / DCP / 93 min / OVSTSP
Practical information:
Price: € 4 (plus commission)
Reduced admission: € 3 (plus commission) for people under 25 , Youth Card, pensioners, large family and single-parent family.
Free entry for Amics CCCB, Abonats de la Filmoteca, unemployed, Teaching card (compulsory education), retirees with a Targeta Rosa.
Please be punctual, once the session has started, you will not be able to enter.