Què esperem de l’escola? Què pot oferir realment? Quines transformacions són necessàries per respondre a les necessitats socials i educatives del present i el futur? L’escola té els recursos i el reconeixement que necessita per fer front a aquests reptes?
Vivim un moment complex. Els darrers resultats sobre el nivell educatiu a Catalunya apunten a dificultats estructurals greus, i l’escola conviu amb una pressió creixent: alumnat que necessita atenció especialitzada, manca de recursos per fer realitat una escola inclusiva i condicions que dificulten la tasca docent. Tot això, en un context de manca de reconeixement i valoració de la funció educativa i del paper del professorat.
A l’escola se li demana transmetre coneixements, educar en valors, preparar per al món laboral, compensar desigualtats, garantir l’equitat, prevenir problemes de salut mental, fomentar la creativitat i el pensament crític… Però, és realista esperar-ho tot d’aquesta institució? Quines funcions pot assumir amb garanties? I quines hauria d’assumir per garantir una educació de qualitat i sostenible?
Amb l’objectiu d’abordar aquestes i altres preguntes clau, el proper 4 de novembre, la Comissió d’Educació de la CCF organitza la jornada “Repensant l’escola: Què fa? Què haurà de fer?”. Una sessió per reflexionar, des de diferents veus expertes i professionals del sector, sobre el rol actual de l’escola, les seves limitacions, les seves potencialitats i les transformacions necessàries per respondre a les necessitats socials i educatives del present i el futur.
Una jornada per plantejar-nos preguntes, posar sobre la taula les mancances estructurals del sistema i repensar, conjuntament, quina escola volem i podem construir.